PROGRAM pembagunan Akademi Bola Sepak Johor Darul Ta'zim (JDT) mendapat sentuhan bimbingan jurulatih kelab bola sepak terkenal Sepanyol, Valencia CF.

Kerjasama itu terjalin apabila Valencia dipilih menggantikan Borussia Dortmund yang telah tamat kontrak, tahun lalu.

Setiausaha Kehormat JDT, Kapten Mohd Fahmy Yahya berkata, perjanjian selama tiga tahun bermula 2017 hingga 2019 dimeterai dengan menyaksikan dua jurulatih berpengalaman menjadi pengendali kepada program akademi JDT.

“Dua jurulatih yang dihantar dari Valencia adalah Gonzalo Sans Zaballos yang akan menggalas tanggungjawab sebagai Pengurus Pembangunan Bola Sepak Belia, dan Jovi Carrascosa sebagai Pengarah Akademi JDT.

“Semestinya mereka ini mempunyai pengalaman yang baik dari segi kejurulatihan di peringkat akademi, malah mampu membawa perubahan baharu kepada pemain di akademi,” katanya pada sidang media di Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos,  Larkin, semalam.

Mohd Fahmy berkata, kerjasama dengan Dortmund sebelum ini memberi impak positif kepada perkembangan pemain akademi dan dijangka ditajamkan lagi dengan kehadiran Zaballos dan Carrascosa.

“Borussia Dortmund telah melakukan tugas mereka dan memberi kemahiran berkualiti kepada pemain kami khususnya mereka yang berada di akademi. Kali ini kami bekerjasama dengan Valencia pula dan semestinya mereka mempunyai rancangan sendiri.

“Sudah tentu akan berlaku perubahan baharu, terutama dari segi taktikal dan kejurulatihan, jadi kelab berharap akan berlaku keputusan memberangsangkan yang dapat dikecapi program perkembangan pemain muda,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Komersial dan Pemasaran Valencia CF, Peter Draper berkata, kerjasama itu merupakan langkah baik bagi kedua-dua pasukan dan dilihat baik bagi perkembangan kelab JDT.

“Ini bukan mengenai kami membawa sistem baharu ke sini tetapi lebih kepada program sokongan dalam konteks pembangunan aspek kejurulatihan serta tahap permainan pemain untuk menjadi lebih baik,” katanya.

Dalam pada itu, Draper juga tidak menolak kemungkinan merekrut pemain berpotensi JDT untuk beraksi bersama Valencia di La Liga, jika menunjukkan bakat istimewa.

“Kami bukan berada di sini selama satu tahun tetapi tiga tahun, yang mana dalam tempoh ini kami akan bina satu program serta meletakkannya dalam tahap berbeza.

"Jika ada yang mampu beraksi di La Liga, ia satu perkara yang baik tetapi jujurnya itu satu bonus,” katanya.

SUMBER : SINAR HARIAN