Kilang pengeluar kereta Proton di Tanjung Malim akan menjadi milik Geely sekiranya Proton sah dibeli oleh syarikat China.

SYARIKAT Proton Holdings Bhd (Proton) telah lama mencari rakan kongsi dari syarikat negara asing bagi meneruskan perniagaan ketika kedudukan kewangannya mencatatkan kerugian setiap tahun.

Berita Proton untuk mencari rakan niaga sebenarnya bukan rahsia lagi kepada sesiapa yang sentiasa mengikut perkemba-ngan urus niaganya.

 Namun sehingga hari ini, masih belum ada perjanjian hitam putih dimeterai antara syarikat pengeluar kereta nasional kita ini dengan mana-mana syarikat.

Bagaimanapun, laporan terbaru daripada kebanyakan portal berita dari China menyebut, syarikat pengeluar kereta terbesar dari negara mereka, iaitu Geely Automobile Holdings Ltd.

(Geely) difahamkan berpeluang cerah untuk memiliki Proton, selain beberapa syarikat asing turut mengadakan perbincangan kerjasama sebelum ini, antaranya Renault, PSA dan Suzuki.

Media sosial China ini yang memetik sumber dalaman Proton memberitahu, Proton hanya akan mengumumkan secara rasmi nama syarikat rakan kongsi terbarunya pada April depan.

Namun, difahamkan Geely telah menjadi pilihan Proton, sekali gus menyaksikan kereta nasional kita bakal diambil alih syarikat dari negara komunis itu.

Spekulasi pembelian Geely ke atas Proton turut diyakinkan pelabur China apabila harga saham Geely di bursa saham China naik sembilan peratus ketika dibuka pada hari pertama selepas cuti panjang Tahun Baharu Cina, minggu lalu.

Geely adalah sebuah perusahaan automotif swasta pertama dan terbesar di China, berpusat di Taizhou, Zhejiang. Pada 2009, Geely membuat kejutan dengan membeli Volvo dari Ford Motors pada harga USD1.3 bilion (RM5.7 bilion).

Kereta Geely dikatakan menjadi jenama kereta paling laris di China beberapa tahun kebelakangan ini, lebih-lebih lagi setelah mengadakan kerjasama dengan Volvo.

Pada tahun lalu, jumlah pengeluaran kereta Geely dan Volvo telah mencecah sejuta unit.

Sekiranya Geely berjaya membeli 51 peratus pega-ngan saham Proton dan mengambil alih kilang pemasangan di Tanjung Malim, Perak, tidak mustahil usaha sama ini turut membuahkan hasil seperti mana kejayaan bersama dengan Volvo.

Kemasukan Geely ke dalam industri pembuatan kereta negara kita juga dipercayai mempunyai perancangannya tersendiri. Ini kerana, syarikat ini bakal menjadikan Malaysia sebagai pusat utama pembuatan dan penjualan kereta keluarannya di rantau Asia Tenggara.

Dengan memiliki Proton, Geely akan memindahkan lokasi operasi pengeluarannya dari Zhejiang ke Tanjung Malim sebelum memasarkan ke Asia Tenggara. Sebagai 'balasan', Geely akan membantu Malaysia mengeksport jenama kereta Proton untuk dijual di China.

Mungkin inilah satu-satunya jalan yang terpaksa dipilih oleh Proton ketika sudah menjadi 'nyawa-nyawa ikan' ketika ini! Sebelum ini, ada ura-ura menyatakan wakil Geely akan berunding dengan Proton di Malaysia Ogos tahun ini.

Namun, pihak Geely dan Proton tidak memberikan sebarang maklumat rasmi mengenainya.

 Kedudukan kewangan Proton dilihat semakin tenat apabila pada April tahun lalu, kerajaan mengumumkan kelulusan pinjaman mudah berjumlah RM1.5 bilion kepada syarikat GLC ini.

 Antara syaratnya ialah Proton harus mendapatkan rakan kongsi terkemuka yang akan membantu dalam aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) supaya mampu bersaing di peringkat antarabangsa.

Selain laporan berita dari China, media-media tempatan di negara kita turut tidak ketinggalan melaporkan bahawa Geely mempunyai kelebihan memiliki Proton, berbanding dengan syarikat-syarikat lain.

"Sebagai bukti, bagi membuat persediaan bekerjasama dengan rakan kongsi baharu, Proton melakukan rombakan jawatan ke atas pegawai pengurusan tertinggi apabila Ketua Pegawai Teknikal (CTO), Abdul Rashid Musa dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Proton Edar Sdn Bhd awal bulan ini," lapor sebuah akhbar Inggeris tempatan, baru-baru ini.

Proton dilaporkan mengalami kerugian berjumlah RM1.4 bilion (atau 72 sen sesaham) pada tahun kewangan ketiga 2016 sehingga mempengaruhi rugi bersih yang dialami oleh DRB-Hicom Berhad (DRB-Hicom) berjumlah RM821.3 juta.

Bagi tahun kewangan berakhir Mac 2016, DRB-Hicom merekodkan rugi bersih berjumlah RM991.90 juta, juga disebabkan prestasi Proton yang lemah.

Ketika berita Proton bakal dibeli oleh syarikat pengeluar kereta China tersebar secara meluas, kerajaan masih belum bersedia memberikan jawapan secara jelas.

Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abdul Ghani kelmarin mengakui, pada masa ini terdapat tiga hingga empat syarikat dari negara asing telah menyatakan minat mereka untuk menjadi rakan kongsi Proton, namun Kementerian Kewangan masih belum membuat keputusan muktamad mengenainya.

Kata Johari, sekiranya Proton mempunyai ranca-ngan mengembangkan perniagaannya ke pasaran luar negara, ia perlu mencari rakan pelabur asing yang sesuai.

Bagi rakyat Malaysia, ia tidaklah begitu mengejutkan Proton menjadi milik China satu hari nanti, memandangkan hubungan perdagangan antara Malaysia dengan China semakin meningkat sejak akhir-akhir ini, Dari segi dunia perniagaan, daripada terus menanggung kerugian ratusan juta ringgi setiap tahun, adalah lebih baik dijual kepada orang lain sahaja.

Tetapi harus diingat yang dijual bukan sahaja syarikat semata-mata, maruah negara pun turut terpalit!


SUMBER : SINAR HARIAN